maanantai, 29. helmikuu 2016

Tyttönen taivaan rautatiellä.

 

Muokkaa artikkelia

tiistai, 3. helmikuu 2009

Tyttönen Taivaan rautatiellä.

Tyttönen taivaan rautatiellä.

-"Nyt matkalippunne näyttäkää."

- "Ei mulla lippua olekaan."

- "Te silloin matkasta poies jäätte."

- "voi setä, maksan kun rahaa saan, nyt älkää heittäkö

   junastanne. Mä tahtoisin äitini luokse vaan."

- "Sun äitis missä Hän asustaapi, sä minne tahtoisit

   matkustaa."

- "Mua äitini taivaassa odottaa, mä enkö taivaaseen

   mennä saa. Oi äiti vainaa niin usein lauloi,

   Hän rautatiest lauloi taivahan, ei maksua kenkään

   siellä vaadi, on juna taivahan vapaa aivan."

- On koko vaunu nyt hiljaa aivan, on mykkänä

  junamies, kun sitoo mieliä synnin ies. Näin tyttö

  herätti matkalaiset, kun taivaan tiestä niin paljon

  ties. Vaan itse matkaaja rauhaisasti, jo vaipui

  penkille unehen, kun päästään matkassa päähän asti,

   vie setä tyttösen mukanaan.  Vaan eipä kauan hän

  luonaan ollut, pian jätti todella tämän maan.

  Vain pari päivää ja rautatiellä, sai äitinsä luokse hän

  matkustaa.

 Näin kaikki lapsoset Jeesus tiellä,

 myös kerran luoksensa tulla saa.

 

Tämäkin laulu oli joskus kauan sitten, Sininauha lehdessä.  Tämä ei ole tarkka kopio, vaan muistista kirjoitettu, konduktöörin ja tyttösen puhelua.

 

kommentit

Elina Erkkola kirjoitti 19.1.2015 klo 22.04
 
Pari päivää sitten aloin muistella tätä laulua, joka oli minulle lapsena tosi rakas. Pyhäkoulussa Enonkoskella sitä varmaan laulettiin. Muutama kohta oli sen verran unohtunut, että ajattelin jo etsiä vanhan päiväkirjani, johon olen sanat kirjoittanut. Mutta nähtyäni Maria mummon muistelemat sanat sain äkkiä koko laulun mieleen, niinkuin sen lapsena opin.
Jos joku haluaa sanat (sävelkin on kyllä varmana muistissa!), voin ne toki kirjoittaa, vaikka laulu on aika pitkä...
 
 
maria43 kirjoitti 21.1.2015 klo 17.59
 
Minulla oli tuo laulu osiossa:Sivut. Kopioin sen nyt seinälleni joten voit katsoa onko oppimasi sanat samat.
 
 
Helena Adams kirjoitti 28.2.2016 klo 02.41
 
Kiitos sanoista. Mummoni opetti minut lausumaan tämän runon pyhäkoulun juhlassa joskus vuonna 1961. Olin alle kouluikäinen. Olen toivonut löytäväni runon jostain, joten suurkiitos.
 
 
kirjoitti 28.2.2016 klo 14.15
 
Hei!
Lopulta kirjoitan nyt sen itse oppimani version laulusta (pyhäkoulussa Enonkoskella 50-luvulla).

"Nyt matkalippunne näyttäkäätte!"
"Ei mulla lippua olekaan."
"Te silloin matkasta pois jäätte."
"Voi, setä maksan, kun rahaa saan,
:,: nyt älkää heittäköön junastanne,
mä tahdon äitini luokse vaan." :,:

"Sun äitis missä hän asustaapi,
sä minne tahtoisit matkustaa?"
"Mua äiti taivaassa odottaapi,
mä enkö taivaaseen mennä saa?
:,: "Hän tässä junassa varmaan lähti,
kun sai hän kuolohon nukahtaa.

Tää juna pääseekö sinne asti,
tää tiekö taivaaseen meidät vie?
Oi, äiti lauleli riemuisasti:
On Jeesus taivahan rautatie.
:,: Ei kenkään maksua siellä vaadi,
tie eikö oikea tämä lie? :,:

Kai tyttö pieni on myöskin teillä?"
"On, mutta Jeesus pois otti sen."
"Tää tiekö hällä, kuin nyt on meillä,
hän kai näin matkusti taivaaseen?"
:,: "Sun isäs kohta myös tänne rientää,
tämän viekö hälläkin terveisen?" :,:

On koko vaunu nyt hiljaa aivan,
on myöskin mykkänä junamies.
Voi, eikö ollakaan tiellä taivaan,
kun sitoo mieliä synnin ies?
:,: Näin tyttö herätti matkustajat,
kun taivaan tiestä niin paljon ties. :,:

Vaan itse matkaaja rauhaisasti
jo vaipuu penkille nukkumaan.
Kun päästään matkassa päähän asti,
vie setä tyttösen mukanaan.
:,: Vaan eipä kauan hän luonaan ollut,
pian jätti tyttönen tämän maan. :,:

Vain pari päivää, ja rautatiellä
hän äidin luokse sai matkustaa.
Nyt pelastettujen kanssa siellä
hän kiittää riemulla Karitsaa.
:,: Näin kaikki lapsoset Jeesus-tiellä
myös Hänen luoksensa tulla saa. :,:
 
Sain vierailijan kirjoittamana nämä vanhat sanat jotka aikoinaan itsekin olin oppinut ja osin unohtanut. Kopioin ne nyt tähän muidenkin luettavaksi.

Kommentit

Ladataan...
  • Koreja.

  • Ilta-auringon loiste